Ruošiant vaiką mokyklai yra svarbesnių dalykų už raides ir skaičius

Būsimųjų pirmokų ir priešmokyklinukų tėvai, galvodami apie pasiruošimą mokyklai, neretai daugiausia dėmesio skiria raidžių ir skaičių pažinimui, nerimauja, ar vaikas turi išmokti skaityti, atlikti sudėties ir atimties veiksmus dar prieš pirmąją klasę.

Atsakymų į šiuos ir kitus labiausiai rūpinčius klausimus savaitgalį tėvai ieškojo Kaune besikuriančios mokyklos „Šiaurės licėjus“ surengtoje konferencijoje „Naujoji tėvų karta darželiuose ir mokyklose: pagalba vaikui, motyvacija ir partnerystė“.

Svarbu palankus požiūris į mokyklą

Psichologė ir autorė Jūratė Bortkevičienė atkreipė būsimųjų moksleivių tėvų dėmesį į tai, kad kur kas svarbesni už raides yra kiti dalykai – pavyzdžiui, teigiamas nusiteikimas. Ji patarė visų pirma negąsdinti vaikų mokykla ir nekurti klaidingų stereotipų, paremtų ne visuomet laiminga tėvų patirtimi. Geriau prisiminti tai, kas patiems tėvams vaikystėje labiausiai patiko ir kaip pavyko išspręsti tai, kas kėlė nerimą.

Jūratė Bortkevičienė
Jūratė Bortkevičienė
Organizatorių archyvas

„Mokykla – tai vieta, kurioje tu gali augti. Džiaukitės kartu, kad vaikas pradeda naują gyvenimo etapą, kupiną nuotykių, atradimų, galimybių. Apie mokytojus, veiklas ir mokyklą kalbėkite pozityviai. Nepergyvenkite, jei vaikas dar neskaito ir nerašo – kiekvienas vaikas turi savo tempą. Jei matote, kad vaikas nerimauja, nesmerkite, o išsiaiškinkite, kas kelia nerimą ir padrąsinkite“, – teigė J. Bortkevičienė.

Dar vienas iš svarbių J. Bortkevičienės patarimų: nelyginkite vaikų su kitais. Pasak psichologės, svarbu aiškinti, kad įdėjus pastangų vaikas visada pasieks gerų rezultatų.

Ugdykite savarankiškumą

Ruošiant vaiką mokyklą itin svarbus mažylio savarankiškumas. Psichologė pataria nedaryti už vaiką to, ką jis gali pats, mokyklai ruoštis kartu, dar prieš rugsėjo pirmąją drauge susipažinti su mokytoja. Vaikas turi išmokti laikytis taisyklių – pirmiausia namuose, vėliau – jau mokykloje. Susipažinimui su nauja aplinka ir mokytoja labai tinka vasaros stovyklos, kai tokios yra rengiamos toje pačioje mokykloje.

Taip pat svarbu ugdyti vaiko kalbą: kartu kurti istorijas, skatinti vaiką pasakoti, kalbėti pilnais sakiniais, mokytis eilėraščių, dainelių. Tačiau psichologė ragina nepamiršti, kad žaidimas tokiame amžiuje vis dar išlieka svarbiausia veikla pradinuko gyvenime: leiskite vaikams žaisti!
Kokių suaugusiųjų reikia vaikams?

Vaikų ir paauglių psichologė, leidyklos „Šviesa“ knygų „Vaikas pokyčių kelyje“ ir „Ypatingas vaikas: vienas ar kiekvienas“ bendraautorė Asta Blandė, pritarė kolegei ir plačiau papasakojo apie naująją vaikų kartą. Tai, kaip vaikui seksis mokykloje, kaip jis įveiks iškilusius iššūkius, ar jausis motyvuotas, labai priklauso nuo pačių suaugusiųjų elgesio, iš kurio vaikai mokosi.

„Šiuolaikiniams vaikams reikalingi suaugusieji, kurie tiki tuo, ką daro, yra tikri ir neapsimetinėja, yra pasirengę keistis ir keisti. Vaikams reikalingi tėvai ir mokytojai, kurie moko vaikus kelti individualius tikslus, pastebėti bei džiaugtis pokyčiais. Suaugusieji kartu turi aiškiai nustatyti ribas bei užtikrinti jų laikymąsi, laiku pastebėti sunkumus ir suteikti reikiamą pagalbą. Vaikams daug lengviau, kai juos supantys suaugusieji yra emociškai raštingi – geba pažinti, suprasti ir tinkamai išreikšti savo emocijas bei jausmus“, – teigia A. Blandė.

Pasak psichologės, vaikai iškart pastebi, ar tėvai geba bendradarbiauti su kitais jiems reikšmingais suaugusiais. Dėl to nuo pat pirmųjų dienų ugdymo įstaigoje labai svarbi yra geranoriška tėvų ir mokytojų tarpusavio pagalba, susikalbėjimas, bendrų tikslų siekimas.

Bendradarbiaukite su mokytojais

Kaip sklandžiai bendradarbiauti su mokykla patarė licėjaus plėtros vadovė Lina Kilčiauskaite. Ji drąsino rodyti iniciatyvą ir su mokytojais bendrauti reguliariai, atvirai, geranoriškai ir atsakingai.

„Domėkitės savo vaiko pažanga, mokykloje vykstančiais renginiais, bendraukite su vaiko mokytoju telefonu ar vizitų mokykloje metu.

Aptarkite, kada tam būtų tinkamiausias laikas ir koks komunikavimo būdas yra priimtiniausias mokytojui: susitikimas, telefoninis pokalbis, elektroninis laiškas. Kartais mokytojai gali manyti, kad dėl didelio darbo krūvio šiuolaikiniai tėvai yra linkę per mažai įsitraukti, nutolti nuo mokyklos gyvenimo. Todėl bendraudami su mokytojais parodykite, kad jūsų tikslas yra dirbti komandoje, padėti, keistis informacija.

Lina Kilčiauskaitė
Lina Kilčiauskaitė
Organizatorių archyvas

L. Kilčiauskaitė atkreipė dėmesį, kad tėvai, rodantys susidomėjimą mokykla, yra palankiau vertinami mokytojų, užmezga geresnius ryšius su mokyklos administracija. Todėl verta pagalvoti, kaip galima būtų prisidėti prie mokyklos veiklos: kartu organizuoti renginius, prisidėti prie tvarkingos aplinkos kūrimo, tapti pamokos svečiu ir papasakoti vaikams apie aktualias temas. Tėvai, dalyvaujantys mokyklos renginiuose, iniciatyvose, veiklose, turi galimybę užmegzti artimesnį, pozityvesnį ryšį su mokytojais. Be to, toks bendravimas leidžia greičiau sužinoti apie mokykloje ar klasėje vykdomus pokyčius, priimamus sprendimus ir įsitraukti į sprendimų, kurie gali paveikti Jūsų vaiką, priėmimą.

Mokėkite išsakyti kritiką

Teigiamas nusiteikimas ir požiūris į mokyklą išliks svarbus ir tolimesniais mokymosi metais. Todėl L. Kilčiauskaitė pataria nesutarimus geriau spręsti su mokytoju ir mokyklos administracija, nedalyvaujant vaikams.

„Tikriausiai pasitaikys atvejų, kai būsite nepatenkintas vaiko ar mokytojo elgesiu, vis dėlto, kritikuoti mokyklą vaiko akivaizdoje arba kalbėtis apie problemas su mokytoju girdint vaikui, yra žalinga. Jei mokytojas praras autoritetą, vaikas bus mažiau motyvuotas mokytis, tinkamai elgtis“, – teigia specialistė.

Tuo tarpu pozityviai į bendradarbiavimą žvelgiantys tėvai, kurie nelygina savo vaiko su kitais ir domisi, kaip pavyksta tobulėti jų atžalai, padeda vaikui greičiau adaptuotis naujoje aplinkoje ir pasiekti džiuginančių mokymosi rezultatų. Konferencijoje kalbėjusios psichologės ir pedagogės drąsino pasitikėti savo vaiku, tikėti jo gebėjimais ir suteikti laisvę atsiskleisti vaiko gabumams.

Ko išmokstama mokykloje ir ko namuose?

Pradinio ugdymo mokytoja Rasa Jurgelevičienė parodė, ko vaikai išmoksta mokykloje, ir ko – namuose. Iš tiesų vaiko sąmoningumas ir motyvacija mokytis vienodai priklauso tiek nuo aplinkos mokykloje, tiek ir nuo šeimos elgesio namuose. Mokykloje vaikui suteikiamos įvairių dalykų žinios, ugdomi gebėjimai ir kompetencijos.

Rasa Jurgelevičienė
Rasa Jurgelevičienė
Organizatorių archyvas

Ugdymo metu vienodai svarbus tiek procesas, tiek rezultatas.

Tuo tarpu namuose, pasak R. Jurgelevičienės, vaikai gali įgyti gyvenimiškos patirties apie tuos pačius reiškinius, kuriuos aptarė klasėje. Pagilinti įgytas žinias ir gebėjimus padeda namuose vykstantys pokalbiai, diskusijos. Ypač vertingos išvykos kartu su šeima, papildančios savaitės temą, aplink kurią tuo metu sukasi veiklos mokykloje ar darželyje.

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis