Ajurveda yra viena galingiausių pasaulio kūno ir proto sveikatos sistemų. Tai gyvenimo mokslas, kuris remiasi teiginiu, jog mūsų kūno sveikata yra neatsiejama nuo mūsų emocinės sveikatos ir jei pastaroji sušlubuoja, tai atsispindi ir mūsų kūne, rašo redonline.co.uk.

Šis senovės mokslas daug dėmesio skiria ryto rutinai, mat ji paruošia protą bei kūną naujai dienai, be to – padeda pamatus optimaliai mūsų sveikatai. Rutina šiek tiek varijuoja priklausomai nuo to, koks yra žmogaus konstitucijos tipas: vata, pita ar kapha (tai išsiaiškinti galite ČIA). Tinkamas ryto planas padeda subalansuoti šią konstituciją. Taip pat jis reguliuoja jūsų biologinį laikrodį, padeda virškinimui, didina pasitikėjimą savimi, suteikia laimės ir ramybės pojūtį.

Foto: Shutterstock

Pateikiame 14 klasikinės Ajurvedinės rutinos punktų. Svarbiausia atsirinkti tai, kad jums tinka labiausiai ir sąmoningai tai daryti.

1. Kelkitės anksti

Rekomenduojama keltis prieš patekant saulei, kuomet gamtos jėgos pažadina mūsų pojūčius, o protui suteikia ramybės. Saulėtekis kinta priklausomai nuo sezono, bet egzistuoja bendrosios rekomendacijos kiekvienai iš konstitucijų: vatos tipo žmonės turėtų keltis maždaug šeštą valandą ryte, pitos tipo žmonės – 5.30, kaphos – 4.30.

2. Valykite savo veidą, burną, akis

Nuprauskite veidą šaltu vandeniu ir išskalaukite burną. Vėsiu vandeniu apšlakstykite akis ir švelniai pamasažuokite akių vokus. Prieš nušluostydama veidą rankšluosčiu dar septynis kartus sumirksėkite ir pasukiokite jas į visas puses.

3. Išgerkite vandens

Išgerkite stiklinę kambario temperatūros vandens (geriausia jo į vario puodelį prileisti iš vakaro). Tai išvalys virškinamąjį traktą, inkstus, stimuliuos peristaltiką. Jei galite, pasistenkite nepradėti dienos arbata ar kava, nes tai išsekina inkstų energiją, apsunkina antinksčius ir gali sukelti vidurių užkietėjimą.

4. Nuvalykite liežuvį

Švelniai nuvalykite savo liežuvį, pradėdami nuo jo galo ir tęsdami pirmyn. Perbraukite liežuvį 7-14 kartų – kol jis bus visiškai švarus. Tai stimuliuoja vidinius organus, padeda virškinimui ir pašalina negyvas bakterijas.

5. Išsivalykite dantis

Visuomet naudokite švelnų šepetėlį ir kartaus skonio dantų pastą ar pudrą.

6. Skalaukite burną

Tam, kad sustiprintumėte dantis, dantenas, žandikaulį, pagerintumėte savo balsą ir sušvelnintumėte raukšleles skruostų srityje, du kartus per dieną skalaukite burną šiltu sezamų aliejumi. Laikykite aliejų savo burnoje, skalaukite tol, kol pajausite, kad visa burnos ertmė yra padengta aliejumi ir tik tuomet išspjaukite. Pabaigai pirštu švelniai pamasažuokite savo dantenas.

Dantims bei dantenoms sustiprinti sukramtykite saują sezamo sėklų. Jos stimuliuos kepenų darbą ir pagerins virškinimą. Po to dar kartą išvalykite dantis (šįkart be pastos).

7. Nepamirškite nosies

Kasryt į kiekvieną šnervę įlašindama 3-5 lašelius šilto ghee sviesto arba aliejaus padėsite sudrėkinti nosies ertmę, išvalyti sinusus, pagerinti balsą, regą ir proto aiškumą. Ajurvedos gydytojai nosiai teikia daug svarbos, juk tai – kelias į mūsų smegenis, tad jis turėtų būti švarus. Galite naudoti sezamo, saulėgrąžų arba kokosų aliejų.

8. Aliejumi ištepkite kūną

Galvą ir kūną ištepkite šiltu aliejumi. Kasdien švelniai masažuojamas skalpas padeda apsisaugoti nuo galvos skausmų, plaukų retėjimo ir žilimo, gerina emocinę būseną. Švelniai aliejumi masažuodama kūną jį nuraminsite bei pamaitinsite odą. Naudokite šiltą sezamų, kokosų arba garstyčių aliejų.

Foto: Shutterstock

9. Nusimaudykite vonioje arba duše

Nusiprausdamos duše atgaiviname kūną, suteikiame jam energijos. Galvoje atsiranda daugiau aiškumo, dingsta nuovargis. Stenkitės praustis sąmoningai – atkreipkite dėmesį į visus pojūčius, kuriuos patiriate vandeniui sruvenant jūsų kūnu.

10. Atidžiai pasirinkite kvepalus

Natūralūs kvapai, kvepalai ar eteriniai aliejai suteikia džiaugsmo ir pakelia nuotaiką. Vatos konstitucijos žmonėms tinka hina arba gintaro kvapas, pitos tipo žmonėms vertėtų išbandyti vetiverijos, santalmedžio arba jazminų kvapą, o kaphos konstitucijos atstovėms patiks gintaro arba muskuso aromatas.

11. Mankštinkitės

Reguliari mankšta, ypač joga, gerina kraujo cirkuliaciją, jėgą, ištvermę. Tai padeda atsipalaiduoti, atsikratyti streso ir nerimo, gerina virškinimo ir šalinimo sistemas.

Vata: Saulės pasveikinimas – 12 kartų; kojų kilnojimas; kupranugario poza; kobros poza; katės poza; karvės poza. Lėta, švelni mankšta.

Pita: Mėnulio pasveikinimas – 16 kartų, vidutinišku greičiu; žuvies poza; laivo poza; nusilenkimas. Raminanti mankšta.

Kapha: Saulės pasveikinimas – 12 kartų, greitai; tilto poza; povo poza; palmės poza; liūto poza. Intensyvi mankšta.

12. Kvėpuokite

Po mankštos tyliai atsisėskite skirkite laiko sąmoningam kvėpavimui (Pranajamai).

Vata: 12 kvėpavimų kaitaliojant šnerves
Pita: 16 vėsinančių kvėpavimų – į viršų užlenkite liežuvį ir kvėpuokite pro jį
Kapha: 100 trumpų, greitų kvėpavimų

13. Medituokite

Meditacija yra ypač svarbi ryto rutinos dalis. Jei iš jos pasirinksite tik vieną punktą, tegu tai būna šis – medituodami nurimstame, atrandame pusiausvyrą.

Jei meditacijai galite skirti vos kelias minutes, išmėginkite juslių meditaciją. Atsisėskite ramioje vietoje, užsimerkite ir pradėkite. Pirmiausiai atkreipkite dėmesį į savo klausą. Ką šiuo metu girdite? Stebėkite garsus, bet nesikoncentruokite į juos. Galbūt jaučiate tam tikrą kvapą? Užuoskite ore sklandantį aromatą. Jei turite galimybę, pajuskite jums malonų skonį. Taip pat gali būti, kad kažką jaučiate – viduje arba išorėje. Stebėkite šį jausmą – galbūt tai kėdės apmušalo faktūra ar vidinė emocija. Galiausiai, meditacijos pabaigoje, metas regai. Atmerkite akis ir pastebėkite viską, kas jums prieinama vizualiame pasaulyje. Štai ir viskas – jūs pasiruošusi pradėti gražią dieną.

14. Pavalgykite pusryčius

Šiltuoju metų laiku valgykite lengvus pusryčius, o šaltuoju – rinkitės kiek sotesnius maisto produktus. Pasistenkite atsisėsti ir valgyti sąmoningai (ne priešais televizorių ar telefono ekraną). Stebėkite skonius ir jutimus, kuriuos jums suteikia šis maistas, gerai jį sukramtykite ir nepamirškite pasimėgauti.