Teisūs ir tie, kurie sako, kad pieno produktai sveikatai palankūs ir rekomenduojami sveikos mitybos racione, bet teisūs ir tie, kurie sako, kad tai nepalanku žmonių sveikatai. Kodėl? Nes mityba yra individualizuota ir kas tinka vienam, nebūtinai tiks ir kitam. Pasaulio sveikatos organizacija ir sveikatos specialistai priskiria pieno produktus prie sveiko maisto pasirinkimo, bet reikėtų žinoti, kokie požymiai rodo, kad pieno produktų Jums reikėtų vartoti mažiau arba atsisakyti.

Vieniems nauda, kitiems – žala

Svarbiausia suvokti, kad vienam žmogui tam tikras maisto produktas gali būti naudingas, o kitam žalingas.

„Dažnai žmonės skundžiasi, kad suvalgę tam tikros rūšies produktų jaučiasi blogai. Vieniems sutrinka virškinimas, kitiems skauda galvą, trečius po dienos išberia ar atsiranda balti spuogai. Ką daryti, kad to nebūtų? Atsakymas paprastas, nevartoti maisto produktų, kurie sukelia bet kokias neigiamas organizmo reakcijas, net jei tas maisto produktas pripažintas kaip visuotinai sveikatai palankus. Jums jis yra žalingas,“ – sako Sveikatai palankaus maisto technologė, ekologiškų maisto produktų sertifikavimo ekspertė, mitybos specialistė ir VšĮ „Sveikatai palankus“ direktorė Raminta Bogušienė.

Taip ir su pieno produktais. Pienas ir jo produktai vieniems žmonėms tinka, kitiems – ne. Reikėtų suprasti ir tai, kad piene yra kalcio, bet ar jį pasisavina organizmas? Dažnai taip gali neįvykti, jei trūksta, pavyzdžiui, D vitamino, todėl nereikėtų galvoti, kad visi pieno produktai kalcio šaltinis. Štai pavyzdžiui, net duodami vaikui šokoladinį varškės sūrelį, tėvai galvoja, kad duodą kalcio šaltinį, bet supraskite – tai cukrus, tai tiesiog desertas ir tikrai nepalankiausias sveikatai, kai cukrų kiekis 30 g/100 g.

„Mes esame skirtingi – turime savo genofondą, savo fermentų kiekį, įpročius – į visa tai pirmiausia ir turėtume atsižvelgti. Geriate pieną, valgote mėgiamus pieniškus produktus ir jaučiatės puikiai – valgykite ir toliau – Jums tai sveika. Piene ir jo produktuose yra naudingų maistinių medžiagų - vitaminų B12, riboflavino, biotino, D, kalcio ir kt. Tačiau, jei suvalgę pieno ar jo produktų pasijuntate negerai, – atsiranda pilvo pūtimas, raižymas, gurguliavimas, viduriavimas, pirmiausia rinkitės pieniškus produktus, turinčius mažesnį laktozės kiekį (kefyrą, varškę, sūrį). Tačiau, jei prastai jaučiatės suvalgę ir pastarųjų, – kreipkitės į gydytoją – galimas laktozės netoleravimas,“ – apie galimus sveikatos sutrikimus perspėja dietologė Kristina Kurganovienė.


Pieno cukraus laktozės netoleravimas

Laktozė, kuri nėra absorbuojama plonajame žarnyne, greitai keliauja į storąjį – čia ją žarnyno bakterijos skaido į trumpąsias riebalų rūgštis (acetatą, butiratą ir propionatą) ir vandenilio dujas.

„Jei didelis laktozės kiekis yra neabsorbuojamas plonajame žarnyne, šie fermentacijos produktai ir nesuskaidyta laktozė sukelia laktozės netoleravimo simptomus. Žmonės, turintys mažesnį fermento laktazės kiekį ir nuolat vartodami laktozę, laikui bėgant gali prisitaikyti – sumažėja laktozės netoleravimo požymiai,“ – teigia dietologė Kristina Kurganovienė.

Pieno cukraus laktozės netoleravimas pasireiškia, kai organizmas nesintetina fermento laktazės, kad suvirškintų pieno cukrų laktozę. Tada gali atsirasti nemalonių simptomų, pavyzdžiui, pilvo pūtimas, dujų kaupimasis, viduriavimas.

„Alergija, t. y., imuninė organizmo reakcija, pasireiškia dėl piene esančių baltymų. Todėl, jei esate alergiškas, net suvartojęs pieno produktų be laktozės, neigiamos organizmo reakcijos – bėrimo, odos išsausėjimo, gleivių – neišvengsite. Jei Jūs ar vaikas peršalęs, sloguoja, tai tuo laikotarpiu vengtini pieno produktai, kad neskatintų papildomai gleivių išsiskyrimo,“ – sako mitybos specialistė Raminta Bogušienė.

Jei išbėrė, prasidėjo dermatitinės dėmės, nusausėjimai, atkreipkite dėmesį, ar tai nebus pieno produktų pasekmė, šiuo atveju – alergija pieno baltymui. Jei kamuoja dažnos slogos, tai irgi ženklas, kad galimai tai – alergija.

„Ar visi turi vengti laktozės, rinktis pieno produktus be laktozės? Tikrai ne. Tai jau daugiau perdirbti pieno produktai ir jie galimi vartoti tik netoleruojantiems pieno cukraus, o sveikam žmogui geriau rinktis gryną produktą, kurio struktūra nepakeista. Žinoma, svarbi sąlyga nesirinkti stipriai saldintų ar sūdytų pieno produktų, nes tai nėra palanku sveikatai. Jei nesate alergiškas pieno baltymui kazeinui ir toleruojate pieno cukrų laktozę, pavyzdžiui, jogurtą rinkitės nesaldintą, graikišką jogurtą, o jei norite deserto, tai irgi cukrų kiekį įsivertinkite, kad būtų ne daugiau cukrų kaip 10 g/100 g.

Varškę, pieno produktus rinkitės pusriebius, nes tai sočiųjų riebalų šaltinis ir perteklinis šių riebalų vartojimas veikia žalingai mūsų organizmus, siejama su širdies ir kraujagyslių ligomis ir mityboje nuo viso apie 30 proc. rekomenduojamo riebalų kiekio subalansuotoje mityboje, kad sotieji riebalai sudarytų ne daugiau iki 10 proc. Sūrį rinkitės, kur druskos – iki 1,7 g arba įvertinkite dėdami į patiekalus, kad tai pasūdys galutinį patiekalą ir druskos nepridėkite papildomai,“ – kaip pasirinkti pieno produktus pasakoja R.Bogušienė.

Specialistė primena, kad pieno produktai sudaryti iš baltymų, riebalų, angliavandenių ir vitaminų, bet kaip ir kitus maisto produktus, juos reikia vartoti saikinga. Mitybos pagrindas yra augaliniai produktai, o gyvūniniai - rekomenduojama, kad mityboje sudarytų tik apie 20 proc. Ypač gyvūninių baltymų organizmas turi gauti saikingai, net ir iš pieno produktų, nes baltymų perteklius siejamas su šio laikmečio pagrindinėmis ligomis, tokiomis kaip vėžiniai susirgimai ir kt.

Pieno produktai vaikų mityboje

Laktozės netoleravimas retai pasitaiko vaikų, jaunesnių kaip 6 metų, tarpe, o su amžiumi jos dažnis didėja. Tad pirmiausia būtina pažinti save, savo vaikus ir atsižvelgti į individualius poreikius. Jei reikalinga pagalba, rekomenduojama kreiptis į mitybos specialistus. Jei jau yra sveikatos sutrikimų, reiktų kreiptis į dietologus, kurie rekomenduotų mitybą pagal ligos pobūdį, paskirtų tam tikrą dietą.

Tačiau sveikam vaikui pieno produktai yra būtini.