Antakalnyje, išdidžiai skambančiame Sapiegos dominijos komplekse, esantis būstas yra ir arti miesto centro, ir ramioje vietoje – šalia seno parko. Kompleksas ir pavadintas todėl, kad stovi greta buvusios didikų Sapiegų rezidencijos – barokinių rūmų ir parko. Šio kiekvieną kampelį yra iššniukštinėjęs šeimininkų šuo Grikis.

Langus į gatvę šeimininkas juokais vadina Grikio televizoriumi
Foto: MOTERIS / Anna Stanevičienė

O dominija atsirado rekonstravus šalia istorinio ansamblio stovėjusias kareivines, – XIX amžiuje statytas pastatas daugiabučiu virto maždaug prieš dešimtmetį. Vytautas pasakoja, kad būstą, galima sakyti, dar griuvėsius, šiame name suskubo įsigyti vienas pirmųjų. „Teko pabūti savo paties klientu“, – teigia ir interjero kūrimu užsiimantis dizaineris. Į apgalvotai suplanuotus, šiuolaikiškai įrengtus namus jis įsikėlė su gyvenimo bei verslo partnere Rasa ir jos dukra Neda.

Baltas fotelis – iš komplekto, kurį Vytautas sukūrė vienai iš pajūrio kavinių
Foto: MOTERIS / Anna Stanevičienė

Ir šviesu, ir šilta

Didžiąją maždaug 90 m² buto dalį užima bendra gyvenamoji erdvė su virtuvės, miegamojo, svetainės ir darbo zonomis. Savo kambarį turi studentė Neda, atskiros yra ir tualeto, vonios patalpos, drabužinė. Vytautas pasakoja, kad įrengiant būstą apgalvotos visos detalės, atstumai, todėl noro keisti interjerą ar daiktų vietą nekilo. Pora įsigijo tik naują lovą, nes susidėvėjo senosios čiužinys.

Spintoje telpa visas gyvenimas. Atviros lentynos – knygoms ir šeimininkės kolekcionuojamiems puodeliams
Foto: MOTERIS / Anna Stanevičienė

Butas šviesus, nes viena bendrosios erdvės siena, kaip ir visas fasadas, – iš stiklo. O kadangi kampinis, dar vienoje bendrosios erdvės 80 cm storio sienoje iškirstas langas leido suformuoti plačią palangę, ji tapo skaityti skirta vieta. Miegamoji zona įrengta ant nedidelės pakylos. Prireikus ją galima atskirti stumdomosiomis pertvaromis. Šios taip pat yra iš stiklo, tiesa – matinio.

Vytautui artimesnis šiuolaikinis konstruktyvizmas, o štai Rasa linkusi į romantiką, todėl būsto stilius eklektiškas.

Vytautas tokį sprendimą pasirinko tam, kad natūrali šviesa patektų į prieškambarį ir bute neliktų jokių tamsių vietų. Rekonstruotame daugiabutyje buvo išlietos betoninės lubos, – dizaineris nusprendė jų nedailinti ir niekuo neuždengė. Palubėje ant bėgelių sumontuotą būsto apšvietimo sistemą galima įvairiai reguliuoti ir keisti – sustiprinti ar pritemdyti, nukreipti į paveikslą. Vytautas sako, kad tai jie daro dažnai. Be to, savo namuose išbando ir užsakovams siūlomas naujas elektrinio apšvietimo technologijas.

Jūratės Rekevičiūtės paveikslui – specialus apšvietimas
Foto: MOTERIS / Anna Stanevičienė

Pasak šeimininko, vienas šio būsto privalumų yra tas, kad žiemą čia gana šilta, o vasarą – vėsu. Autonominį šildymą pora įjungia tik žiemai įsibėgėjus. O štai židinį kuria dažnai, – kaitri ugnis būstą sušildo maždaug per dvidešimt minučių.

Prie laukujų durų stovintis fotelis – aliuzija į poros meilės istoriją.

Eklektika ir kaita

Dizaineriui artimesnis šiuolaikinis konstruktyvizmas, o štai Rasa linkusi į romantiką, todėl būsto stilius eklektiškas. Tarkim, moters skonį atspindi miegamojo sienos tapetai su rožytėmis, o vyro – technostiliaus virtuvės ir svetainės zonos. Virtuvės baldų idėjų pora parsivežė iš Milano, specializuotos parodos. Jų faneruotei šeimininkai pasirinko tada itin madingą konginio gyslamedžio medieną, o pagaminti pagal Vytauto projektą patikėjo vienai Lietuvos įmonei. Pora džiaugiasi šių baldų ergonomiškumu: pastatomose spintelėse su ištraukiamais stalčiais visi produktai, įrankiai – kaip ant delno. Labai patogus ir po stalviršiu įmontuotas ištraukiamas darbastalis. Pakabinamų spintelių šeimininkai atsisakė sąmoningai – kad virtuvės zona neatrodytų užgriozdinta.

Dizaineris savo būstą suplanavo erdvų
Foto: MOTERIS / Anna Stanevičienė

Prie laukujų durų stovintis fotelis – aliuzija į poros meilės istoriją. Ši Vytauto dovana Rasai primena pirmąjį jųdviejų susitikimą – moteris tada dėvėjo raudoną sijoną ir karvių kailio rašto paltą. Šį derinį ir atkartoja dizainerio sukurtas baldas. Vyras suprojektavo ir spintą per visą poilsio zonos sieną, pasak paties, – „sandėlį su atviromis lentynomis ir giliais uždarais stalčiais“. Tiesa, daiktai šiuose namuose nėra kaupiami. „Jei nusprendžiame įsigyti naują, kas nors turi iškeliauti“, – sako šeimininkas.

Namo nebenoriu – suvalgo daug laiko.

Autorinė būda

Šeimininkai brangina draugų, kolegų dovanas. Tarp tokių – Vilniuje gyvenančio itališkos užeigos savininko Flavio dovanotas antikvarinis stalelis, dizainerio Naurio Kalinausko dovanotas dizainerės Neringos Dervinytės sukurtas metalinis perforuotas staliukas. Beje, Grikio būdą – sunarstomą šuns namelį iš faneros – sukūrė ir padovanojo taip pat N. Kalinauskas. O štai šalia židinio kabantis vadinamasis printas, autoriaus pasirašyta reprodukcija, – tapytojo Vilmanto Marcinkevičiaus dovana. Patį židinį puošia fotomenininko Rimanto Dichavičiaus fotografijų ciklo „Žiedai tarp žiedų“ aktai. Tualete iškart pralinksmina įrėminti senoviniai atvirukai su pagal dabartinius standartus putlokomis nuogomis gražuolėmis. Tokių atvirukų šeimininkai parsiveža iš kelionių.

Nukabinus paveikslą, balta siena tampa ekranu – tada įjungiamas kino projektorius, ir šeima žiūri filmus
Foto: MOTERIS / Anna Stanevičienė

Nuo gimimo Vilniuje gyvenantis Vytautas sako, kad dabartinį būstą turi su kuo palyginti, mat jam yra tekę gyventi keliuose sostinės daugiabučiuose, taip pat nuosavame name šalia miesto. „Namo nebenoriu – suvalgo daug laiko“, – sako Vytautas.

Butas labai tinka aktyviai gyvenantiems šeimininkams.

Užtat dabar vyras turi laiko įvairiai veiklai: leidžia interjero žurnalus, vadovauja paties įkurtam Lietuvos dizaino forumui, rengia interjero konkursus, kartu su vartojimo kultūrai skirtą leidinį redaguojančia Rasa aktyviai dalyvauja Gurmanų gildijos veikloje. Dar Vytautas prižiūri prie savo gyvenamo daugiabučio namo paties įveistą gėlyną. Čia veši kanos, žydi bijūnai, vilkdalgiai. „Gėlynas – tam, kad nereikėtų Rasai pirkti gėlių. Jai sakau: „Eik, pažiūrėk pro langą“, – šmaikštauja vyras.

Kampas prie židinio skirtas giminės nuotraukoms. Tarp jų – senelių Marijos ir Prano vestuvinė, daryta 1933-iaisiais Mėmelyje
Foto: MOTERIS / Anna Stanevičienė