„Draudimai ir pagundos“ ir tai, kaip mes su jais kovojame, ar jiems pasiduodame yra itin aktualios temos mums visiems“, – apie sezono koncepciją pasakoti pradėjo VCO meno vadovė Dalia Ibelhauptaitė, kartu su maestro Gintaru Rinkevičiumi, operos soliste Justina Gringyte ir šio sezono bendradarbiaujančia atlikėja Erica Jennings, pristačiusi naujuosius planus. Spaudos konferencijai pasirinkta vieta ir jos pavadinimas įvairiai koketavo tiek su kultūrinėmis, politinėmis ir idėjinėmis paskutinio meto aktualijomis, o taip pat papildė ir sezono kūrinių reikšmes. „Bet kokie draudimai be diskusijų ir edukacijos yra bevaisiai. Manau, jog tai yra akivaizdu ir tiek aplink mus šiandien, tiek ir istorijoje ar net religijoje, matome, jog draudimas tik paverčia pagundą saldesniu vaisiumi. Vis dėlto iš to, panašu, nėra mokomasi, o kaip tik – išnaudojamos senos klaidos,“ – kalbėjo režisierė, pajuokaudama, jog per visus VCO veiklos metus, nė vienas iš jų neįgijo problemų su alkoholiu dėl to, jog kompaniją remia bendrovė „Švyturys“.

Šį sezoną laukiamas išskirtinis teatralizuotas koncertas su talentingąja Erica Jennings, vyksiantis lapkričio 23 d. „Kursime teatralizuotą koncertą „Istorijos iš Niujorko“, prijungdami Ericos gimtinę Airiją ir didžiąją airių kelionę į „pažadėtąją žemę“ – 20 a. pr. Ameriką. Ši istorija pasakos įvairiausius airių likimus svetimame Niujorko mieste, apie tai, kaip jie bandė jame išgyventi, kovodami žiauriomis sąlygomis su tokiomis pat žiauriomis taisyklėmis. Ir čia atsiranda draudimai: prohibicijos metai Amerikoje, kuomet slaptuose klubuose, baruose mafija gamino ir pardavinėjo uždraustą alkoholį... Na, o centrine ašimi taps jauna mergina iš Airijos, pakliuvusį į visą šią situaciją...“, – bendradarbiavimą pristatė D. Ibelhauptaitė.

Bohemiečiai
Foto: Organizatorių archyvas

Metų pradžioje geriausia šalies atlikėja paskelbta Erica šį rudenį į sceną sugrįžta po motinystės pertraukos. Kongresų rūmų scenoje ji pristatys ne tik savo solinę kūrybą, bet ir šiais metais įrašytą džiazo muzikos albumą, kurį prodiusavęs Joseph Baldassare visai neseniai užbaigė darbus ir su Bobu Dylanu. „Scenoje įkūnysiu jauną airę, svajojančią tapti džiazo žvaigžde Niujorke. Žiūrovai pamatys visą jos kelionę su prohibicijos laikų pagundomis, nuopuoliais ir iššūkiais. Bendradarbiavimas su Vilnius City Opera man – didžiulis džiaugsmas, kartu pristatysime dar tikrai niekam nematytą projektą“, – sakė E. Jennings.

Praėjusį sezoną užbaigę Ch. Gounod „Faustu“, juo VCO pradės ir šiuos teatrinius metus: „Faustas, visą gyvenimą paskyręs studijoms, intelektualiniam darbui, mokslui, gyvenimo gale siekia to, ką (jo manymu) jis prarado – visų pagundų: aistros, narkotikų, sekso, alkoholio, – jaunystės nuodėmių, kurių sau neleido. Čia atsiranda Mefistofelis, kuris visa tai pasiūlo... bet už kokią kainą? Pasiduodamas, o gal net parsiduodamas pagundoms, Faustas pasmerkia ne tik save, bet ir niekuo kaltą Margaritą.“, – dėstė D. Ibelhauptaitė.

„Faustą“ – ko gero didžiausią ir sudėtingiausią VCO spektaklį, kuriame be ilgamečių „bohemiečių“ bendražygių: Lietuvos valstybinio simfoninio orkestro (meno vadovas G. Rinkevičius) ir Kauno valstybinio choro (meno vadovas P. Bingelis) dalyvauja ir baleto trupė, žiūrovai galės išvysti spalio 12 – 15 dienomis. Šį rudenį čia sugrįš premjerose Fausto vaidmeniu įsiminęs meksikietis tenoras Diego Silva, po pasirodymų Vilniuje spėjęs pasirodyti Metropoliteno scenoje bei prancūzas Sebastien Gueze, prieš keletą metų su „bohemiečiais“ pasirodęs legendinėje „Bohemoje“, Rudolfo vaidmenyje. Grįžta ir įspūdingasis Almo Švilpos Mefistofelis, o siekiant nesustoti pristatant naujus ir įdomius operos talentus, Margaritos vaidmenį atliks mūsų publikai dar nepažįstamos, tačiau Europos teatruose puikai vertinamos Leipcigo sopranas Olena Tokar ir Sankt Peterburgo Marijos teatro solistė Jekaterina Gončarova.

„Draudimų ir pagundų“ tematika dar aštresnė šio sezono didžiojoje premjeroje – Camille Saint-Saënso operoje „Samsonas ir Dalila“. Samsonas, nuo kurio priklauso visos žydų tautos išlikimas, yra puikus lyderis, tikintis savo kovos prasme ir įkvepiantis tūkstančius kitų, tačiau... Jis pamilsta Dalilą – aršios, priešininkų-filistinų tautos moterį ir jai išduoda savo didžiausią – jėgos – paslaptį, kas pasmerkia jį ir jo vedamus žmones kalėjimui ir pralaimėjimui. Pasiduodamas pagundoms ir nepaisydamas draudimų, Samsonas praranda savo tautos pasitikėjimą ir priveda ją prie susinaikinimo ribos...

Justina Gringytė
Foto: Tomas Kauneckas

Lietuvoje nuo 1931 m. nestatyta, tačiau visame pasaulyje susilaukianti nepaprastai daug dėmesio prancūzų opera „Samsonas ir Dalila“ žiūrovams bus pristatyta dar šį pusmetį – gruodžio 6 – 10 dienomis. Pagrindinę ir vieną sudėtingiausių bei gražiausių mecosoprano partijų čia atliks žiūrovų ir kritikos pripažinta bei išliaupsinta „elektroninė Carmen“ – Justina Gringytė, kuriai šis sezonas yra ypatingas. Į jį solistė grįžta po trumpų motinystės atostogų, tad įdomu, kokių naujų spalvų jos sceniniam darbui suteiks nauji jos pačios gyvenimo atspalviai. Be to, pavasarį J. Gringytę vėl galėsime išvysti ir jos „firminiame“ vaidmenyje elektroninėje operoje „e-Carmen“. Tikimasi, jog šią rolę pristatys ir Ieva Prudnikovaitė. Taip pat pavasarį į sceną grįš W. A. Mozarto „Visos jos tokios“, kur išvysime jaunąją „bohemiečių“ kartą, sparčiai augančią ir savo pasiekimais besivejančią pirmojo VCO dešimtmečio „herojus“. Ir, žinoma, dar laukia daug naujų siurprizų!

Visgi bene didžiausia staigmena taps originaliųjų „bohemiečių“ kūrybinės komandos sugrįžimas. „Samsoną ir Dalilą“ kartu vėl kurs įspūdingoji trijulė: D. Ibelhauptaitė, G. Rinkevičius ir J. Statkevičius. Pastarajam kūrėjui buvo mestas tikriausiai didžiausias iššūkis – naujajam pastatymui konceptualiai perkurti jau legenda tapusius 2007 m. spektaklio „Užburtoji fleita“ kostiumus. Praėjus dešimtmečiui ir net 29 sėkmingiems operos parodymams, šie sceniniai rūbai J. Statkevičiaus rankose bus visiškai dekonstruoti. „Tokio detalumo, meistriškumo ir išskirtinumo kostiumai, kuriuos kuria Juozas, yra itin sudėtingi ir brangūs vienetiniai darbai, todėl yra labai svarbu, jog jų gyvenimas būtų ilgalaikis, o kai kuriais atvejais net pereitų kelias „reinkarnacijas“, – pasakojo režisierė.

Jau dešimtmetį bene tik iš privačių mecenatų lėšų kurti ir galą su galu sudurti besistengiančiam kolektyvui konceptualūs ir inovatyvūs kūrinių perdirbimai – itin aktualūs. Sukūrę nemažai įsimintinų pastatymų, VCO neturi praktinės galimybės jų visų pastoviai rodyti ir tinkamai išlaikyti, todėl nuolat stengiasi įvairiausiais būdais pratęsti šias „gyvybes“. Vienas iš tokių pavyzdžių, jau antrus metus vykstantis sėkmingas bendradarbiavimas su Klaipėdos muzikiniu teatru, perduodant legendinius „Bohemos“ ir „Pajacų“ pastatymus naujam gyvenimui pajūryje. „Pagaliau mūsų darbus gali pamatyti Vakarų Lietuvos žmonės!“ – džiaugiasi D. Ibelhauptaitė.

Galiausiai, laukiamas bendradarbiavimas su fotografu Mindaugu Meškausku, skirtas „bohemiečių“ 10-mečiui. Menininkas, senuoju kolodijaus būdu kuria „bohemiečių“ portretus ant sidabro. VCO surengs didžiulę parodą, kurioje bus eksponuojami visi sukurti portretai.